Jeśli zostaniesz poproszony o zastanowienie się nad ekstremalnym środowiskiem, prawdopodobnie będziesz bardziej skłonny myśleć o zimnej tundrze, albo o zboczu góry niż, powiedzmy, o klimatyzowanym biurze. Ale jak wspomniał profesor Mike Tipton na początku swojego fascynującego webinaru o zanurzeniu w zimnej wodzie kilka tygodni temu, miejsce pracy może być niezwykle wymagającym środowiskiem, które wymaga starannego planowania i oceny ryzyka, tak jak każde przedsięwzięcie w niekorzystnych warunkach na zewnątrz.

"Środowisko biurowe może być środowiskiem ekstremalnym z wielu powodów fizycznych i psychospołecznych", skomentował Mike. "Nawet w naszym biurze na otwartym planie mamy sprzeczne wymagania dotyczące temperatury powietrza dla komfortu mężczyzn (21°C) i kobiet (24°C), osoby siedzące przy oknach czują się zbyt gorąco lub zimno w zależności od pory roku i światła słonecznego. Występują również negatywne reakcje na klimatyzację, zespół chorego budynku i problemy związane z relacjami międzyludzkimi".

Powszechnie przyjmuje się, że spędzenie zbyt wiele czasu w źle zaprojektowanym i wentylowanym budynku może wywołać u nas chorobę, wywołującą objawy podobne do przeziębienia, w tym także zwykłe przeziębienie:

  • sucha lub swędząca skóra albo wysypka
  • suche lub swędzące oczy, nos lub gardło
  • bóle głowy, senność, drażliwość lub słaba koncentracja
  • duszny lub cieknący nos.

Pracownicy z Wielkiej Brytanii spędzają średnio 37 godzin tygodniowo w pracy. Jeśli cały ten czas spędza się w nieprzyjemnym otoczeniu ze słabym oświetleniem, wentylacją, brakiem miejsca, niewystarczającym sprzętem i niezdrowymi nawykami, może to mieć wpływ na wydajność i zadowolenie pracowników.

Oto niektóre z głównych sposobów, w jaki biuro może czuć się jak środowisko ekstremalne:

Słaba jakość powietrza

Aż 800 000 ludzi na całym świecie umiera co roku z powodu niskiej jakości powietrza w pracy, jak wynika z jednego z badań Lanceta. Jak badamy na naszym blogu Oczyść powietrze w pracy, aby zwiększyć wydajność pracy, powietrze w pomieszczeniach może być tak samo zanieczyszczone jak powietrze na zewnątrz, jeśli nie bardziej - a jego długofalowe skutki mogą być niszczycielskie, od raka płuc i ostrej infekcji dolnych dróg oddechowych, po udar mózgu i choroby serca.

Zalecamy zainwestowanie w komercyjny oczyszczacz powietrza, taki jak AeraMax® PRO, który stale monitoruje jakość powietrza i w razie potrzeby odfiltrowuje zanieczyszczenia (w tym zarodniki pleśni, zarazki, kurz, lotne związki organiczne, zapachy i alergeny).

Stresujące relacje interpersonalne

Środowisko staje się trudne, a nawet ekstremalne, gdy ludzie w nim przebywający nie dają sobie rady. W przypadku zderzeń charakterów lub źle zarządzanych zespołów pracujących w biurze na otwartym planie, może to stworzyć napięte środowisko, które może zaostrzyć lub nawet wywołać problemy ze zdrowiem psychicznym, takie jak stres i niepokój.

Kwestie zdrowia psychicznego, takie jak stres, depresja i lęk są trzecim najczęstszym powodem, dla którego ludzie biorą zwolnienie lekarskie z pracy.

Temperatura

Każdy, kto pracował w biurze na otwartym planie, prawdopodobnie w pewnym momencie miał mały spór o termostat. Jak zaznaczył już profesor Mike Tipton, optymalne temperatury różnią się w zależności od osoby. Prośba o skupienie się na środowisku, które jest niewygodnie gorące lub zimne, może być szkodliwa zarówno dla dobrego samopoczucia, jak i wydajności pracy.

Postawa i konfiguracja DSE

Dla użytkowników DSE biuro może być miejscem szczególnie ryzykownym. Długotrwałe przebywanie w nieodpowiednim miejscu pracy może zachęcać użytkowników do przyjmowania nieodpowiednich pozycji ciała, które ostatecznie prowadzą do bolesnych i wyniszczających zaburzeń układu mięśniowo-szkieletowego, takich jak bóle pleców i RSI - które każdego roku kosztują gospodarkę miliardy w postaci zwolnień lekarskich i utraty wydajności.

Ważne jest, aby użytkownicy DSE byli oceniani. Można to osiągnąć na trzy różne sposoby:

  • Rezerwacja zewnętrznego rzeczoznawcy DSE
  • Szkolenie asesorów wewnętrznych
  • Samoocena online
  • Zachowanie siedzące

Biura są na ogół miejscami siedzącymi, a większość ludzi jest zakorzeniona w swoich biurkach przez znaczną część dnia. To, jak wiemy z powstających badań, może być zabójcze. W rzeczywistości ostatnie badania wykazały, że zbyt wiele siedzeń jest przyczyną 11,6% wszystkich zgonów rocznie, co kosztuje NHS około 700 milionów funtów rocznie.

Ważne jest, aby biura obejmowały aktywną pracę jako część codziennego życia. Pracownicy powinni być zachęcani do robienia regularnych przerw na spacery i rozciąganie się. Najlepiej byłoby, gdyby biurka lub podesty do pracy siedzącej były instalowane i regulowane pomiędzy pozycją siedzącą a stojącą przynajmniej co 40 minut.

W swoim webinarze, Mike powiedział: "Stajemy się tak dobrzy w kontrolowaniu naszego środowiska, że zmiany dnia codziennego, które widzieliśmy w przeszłości - polowanie, przebywanie w zimnym środowisku w nocy i ciepłym w ciągu dnia, całkowicie zniknęły, a w konsekwencji mamy wszystkie te warunki, które ewoluowały. Staliśmy się osamotnieni, otyli, rozwinęła się cukrzyca, mamy choroby układu krążenia - które po części można by wyleczyć poprzez większą aktywność, a po części przezwyciężenie systemu".

Uczyń swoje biuro bardziej przyjaznym wyposażając je na https://alibiuro.pl/