Stworzyłeś idealny projekt dla tej broszury, biuletynu informacyjnego, pocztówki, czy też ogłoszenia typu "get-the-band-back-together". Świetnie. Nadszedł czas, aby wybrać papier do uzupełnienia pakietu. Wybór papieru jest bardzo ważnym elementem w drukowanych projektach; wpływa zarówno na koszt, jak i wizualną atrakcyjność tworzonej pracy.

Przy wyborze papieru należy określić jego wagę, stopień krycia, jasność i wykończenie.

Wybierz wagę papieru
Jeśli chodzi o gramaturę papieru, to im cięższa jest gramatura (wyższe funty), tym grubszy jest papier. Grubszy papier jest bardziej wytrzymały, mniej podatny na marszczenie się i zapewnia wyższą jakość. Najczęściej spotykana gramatura papieru to 20 funtów, ale w projektach marketingowych często używa się papieru o gramaturze od 20 funtów do 32 funtów.

  • 16-20 funtów papieru wiążącego
  • Lekki papier, który jest dobry do dokumentów wewnętrznych, papieru do kopiowania lub projektów wielostronicowych.
  • 24 lb Papier typu Bond
  • Idealna gramatura papieru na papier firmowy, raporty lub inne dokumenty, które muszą być odporne na przenoszenie.
  • 32-36 lb Papier typu Bond
  • Bardziej znaczący i trwały papier o dużej gramaturze, doskonały do życiorysów, dokumentów prawnych lub innych projektów drukowanych wysokiej jakości.
  • 65 lb Okładka
  • Okładki to ciężkie, trwałe materiały papierowe używane do produkcji wizytówek, broszur, teczek i okładek projektów.

Nieprzezroczystość papieru
Nieprzezroczystość papieru jest używana do opisania nieprzezroczystości lub transparentności arkusza papieru. Niektóre papiery, jak półprzezroczysty vellum, są celowo przezroczyste i mogą być nakładane na inne dla uzyskania efektów artystycznych. Nieprzezroczystość powinna być brana pod uwagę, gdy rozumie się stopień, w jakim grafika przejdzie na odwrotną stronę papieru i należy wybrać papier, który może podtrzymać atramenty wymagane w dziele sztuki.

Papier Jasność
Biel, jasność i odcień papieru wpływają na wygląd drukowanego projektu. Jasność jest miarą odbicia długości fal światła niebieskiego w skali od 0-100, przy czym 100 wydaje się być najjaśniejszym papierem dla oka. Odcień białego papieru może być od koloru kremowego do odrobiny niebieskiego, przy czym niebieski odcień często wydaje się być najjaśniejszym kolorem białym. Przy wyborze odcienia papieru ważne jest, aby przed przystąpieniem do drukowania wraz z projektem zapoznać się z próbką papieru.

Rodzaje wykończeń papierowych
Oto szybka lista zwykłych papierowych wykończeń:

  • Gładkie wykończenie wynika z przechodzenia papieru przez zestawy rolek w trakcie procesu produkcji papieru.
  • Papier typu Bond jest stosunkowo wysokojakościowym papierem o zawartości szmaty od 25 do 100 procent.
  • Vellum ma subtelną chropowatość.
  • Wytłaczane wykończenie zapewnia formowany wygląd na powierzchni papieru.
  • Lniane wykończenie przypomina lniany materiał.
  • Cockle jest strukturą podobną do papieru domowej roboty.
  • Papier metalowy jest powlekany cienką warstwą zawierającą metal lub plastik, którego kolor i połysk symulują metal.
  • Papier powlekany posiada powłokę nakładaną w celu nadania arkuszowi lepszego wyglądu.
  • Odlewany papier powlekany daje wyjątkowo błyszczące wykończenie powlekane, zwykle tylko z jednej strony.

Papier powlekany a niepowlekany
Przy wyborze koloru tuszu często pojawiają się akronimy C i U, które w rzeczywistości odnoszą się do papieru "powlekanego" i "niepowlekanego". Kluczem do zapamiętania jest to, że w odniesieniu do kolorów spotowych mówią one w rzeczywistości o papierze, a nie o tuszu. Atrament składa się z pigmentu (koloru) i nośnika, którym zwykle jest olej. Olejowa część atramentu wsiąka w papier i wysycha. Pigment znajduje się na wierzchu powłoki mineralnej lub glinianej z powlekanego papieru, ale wsiąka we włókna z niepowlekanego papieru. Rodzaj papieru, którego używasz, może mieć dość znaczący wpływ na sposób, w jaki kolor atramentu pojawia się w rzeczywistości.

Oto przykład, jak pojawia się papier powlekany i niepowlekany. Możesz zobaczyć, jak papier powlekany zapewnia dodatkowy połysk.

Ten "połysk" wpływa na sposób wyświetlania kolorów spotowych. Na przykład, jeśli porównamy kolory "C" i "U" Pantone PANTONE 185C i PANTONE 185U obok siebie, jedną z pierwszych rzeczy, które zauważysz jest to, że PANTONE 185C wygląda na jaśniejszy i bardziej nasycony niż PANTONE 185U. Jest to dosłownie ten sam atrament, ale różnica pomiędzy papierem powlekanym i niepowlekanym zmienia wygląd atramentu podczas drukowania.

Inną odmianą koloru tuszu jest "M", co oznacza "matowy". Papiery matowe lub z matową powłoką są pokryte powłoką mineralną, więc kolory atramentu zwykle wyglądają bliżej wersji "C" lub powlekanej, ale papiery matowe nie są tak jasne i mają tendencję do stonowania koloru atramentu.